SPORT / FORMULA 1

Krvavi vikend na Imoli

bar

Rubens Barrichello

rat

Roland Ratzenberger

senna

Ayrton Senna

Najkrvaviji vikend u historiji Formule 1

 

Ovaj sumorni utorak iskoristićemo da se prisjetimo najtragičnijeg vikenda u historiji autosporta. Iako se to desilo nekoliko godina prije rođenja autora teksta, itekako je upoznat sa tokom događaja na Imoli. Gotovo je nemoguće da ne znate šta se dešavalo ta tri dana, prokleta dana. Bilo bi bolje da se nikada nisu ni desili, ali nažalost, sudbina je takva kakva jeste, a mi ne možemo ništa promijeniti.

 

Svi mi koji smo odrasli uz Formulu 1 imali smo svoje heroje. Odrastao sam gledajući Michaela Schumachera kojeg sam zavolio poput člana porodice. Svaka njegova pobjeda u tom famoznom crvenom bolidu sa propetim konjem bila je poput moje. U glavi tadašnjeg dječaka bilo je bitno samo da je njegov heroj na najvišoj stepenici postolja. Vremenom, taj dječak je rastao, sazrijevao. Spoznao je i postojanje „nekog“ Ayrtona Senne, kišnog čovjeka, vanzemaljca, najtalentovanijeg vozača u historiji sporta... Onda je dječak postao radoznao, istraživao i shvatio da taj „neki“ Senna je jedna od najbitnijih figura u historiji Formule 1. Čovjek čiju je važnost sponzao nekoliko godina kasnije kada se i sam našao za volanom trkaćeg automobila. Isti Senna zalagao se za maksimalnu sigurnost vozača, a snašla ga je crna sudbina. Poginuo je na stazi.

 

Sve je krenulo 29.4.1994. godine. Šampionat Formule 1 stigao je u San Marino na prvu evropsku trku te godine. Mladi Michael Schumacher stigao je sa dvije pobjede u džepu, a na Senni i Hillu je bio veliki pritisak da zaustave nalet Nijemca u Benettonu. Tadašnji kvalifikacioni format podrazumijevao je da se prvi dio kvalifikacija vozi u petak, a zatim drugi u subotu. Već u petak, 29.4.1994. slutila se katastrofa. Sat je iskucao 13:15. Redari su istakli crvenu zastavu što je značilo prekid kvalifikacija. Rubens Barrichello za volanom Jordana izgubio je kontrolu nad svojim bolidom, prešao preko ivičnjaka u Variante Bassa krivini koji ga je lansirao u zrak, a samim tim i u gume. Bolid se nekoliko puta prevrnuo dok  se nije zaustavio. Barrichello je u tom incidentu prošao sa slomljenim nosom i povredom ruke koja ga je spriječila da nastupi na trci.

 

Barrichellova nesreća je bila samo uvod. Svanula je crna subota. Svega 24 sata i 9 minuta kasnije, Imola je ponovo pokazala svoju zlu ćud i koliko je opasna staza. U 13:24, desio se novi incident. Roland Ratzenberger je pri velikoj brzini u Villeneuve krivini udario u betonski zid kraj staze. Uzrok izlijetanja i direktnog udarca u zid je pucanje prednjeg krila što je pri brzini od 306 km/h moglo značiti samo katastrofu. Ratzenberger je prebačen u bolnicu Maggiore. Austrijancu nije bilo spasa. Imola je odnijela svoju prvu žrtvu. Njegovu pogibiju najteže je podnio Ayrton Senna. Sid Watkins, tada glavni doktor medicinskog tima Formule 1 je izjavio:

„Ayrtona je to doslovno slomilo. Nastojao sam ga uvjeriti da ne vozi sutradan. Rekao sam mu: čovječe, šta još trebaš uraditi? Osvojio si tri šampionske titule, očito je da si najbrži čovjek ovdje. Odustani od toga, hajdemo pecati. On mi je odgovorio: Sid, postoje stvari koje ne možemo kontrolisati. Ne mogu odustati. Moram nastaviti.“

 

Svi su se morali pomiriti sa Ayrtonovom odlukom koja je bila konačna. Mjesec i sunce su se zamijenili, svanula je i nedjelja. Nedjelja koju će svi istinski ljubitelji Formule 1 proklinjati do kraja života. Ayrton je dovezao svoj Williams na grid, na prvo startno mjesto. Tenzija se osjećala u zraku, Imola je tražila novu žrtvu. Kao da joj sve do tada nije bilo dovoljno, željela je još. Već na samom startu trke, desio se incident između Pedra Lamya i JJ Lehta. Krhotine bolida su odletjele van staze u publiku i ozlijedile nekoliko osoba. Sigurnosni automobil je izašao na stazu. Senna je bio na svom prvom mjestu. Bolidi su vozili iza sigurnosnog automobila sve do šestog kruga kada se povukao u boks i trka je nastavljena. Senna je započeo zadnji krug u svom životu. U tim momentima bio je neuhvatljiv na stazi. Prošao je startno ciljni pravac, započeo je sedmi krug trke, krug koji on, nažalost, nikada nije završio. Jureći ka Tamburellu, Senna je izletio pri brzini od 310 km/h. Bespomoćni Brazilac je pokušao da uspori. Kočio je, prebacio dva stepena niže i spustio brzinu na 218 km/h. To nije bilo dovoljno...

 

Senna je udario u jedini nezaštićeni dio betonskog zida. Od ugla pod kojim je bolid udario u zid, otkinuti su prednji točkovi i nos. Bolid se od siline udarca još okrenuo u pijesku prije zaustavljanja. Senna je bio nepomičan. Ayrton je uspio još jednom podići glavu, prije nego je ona ponovo pala u početni položaj. U momentu, javila se nada da će Ayrton izaći kao pobjednik. Nažalost, sve su nade pale u vodu. Sid Watkins, koji je dan prije tragedije pričao sa Ayrtonom, prvi je stigao na mjesto nesreće:

„Izgledao je smireno. Podigao sam njegove kapke i odmah mi je bilo jasno po igledu njegovih zjenica da je pretrpio teške povrede mozga. Izvukli smo ga iz kokpita i položili na zemlju. Dok smo to radili, Ayrton je uzdahnuo. Iako nisam religiozan, u tim momentima sam osjetio kako se njegov duh odvaja od tijela.“

 

Svi napori medicinskog osoblja u Maggiore bolnici da spase Sennu su postali uzaludni u 18:37 minuta. Ayrtonovo srce je prestalo da kuca zauvijek. Tri minute kasnije, Dr. Fiandri je saopštio kako je Senna preminuo. Bila je to smrt koja je zauvijek izmijenila Formulu 1. Senna je bio veliki borac za sigurnost, a čini se kako je upravo on morao položiti svoj život kako bi spasio živote drugih vozača. Dvadeset godina kasnije, Formulu 1 potresla je nova tragedija. Ovoga puta, Jules Bianchi je bio taj koji je dao svoj život za maksimalnu sigurnost vozača u Formuli 1. Nakon njegove smrti, odlučeno je da se uvede halo zaštita.

 

Kada samo pomenete njegovo ime, bilo bi adekvatno da ustanete. Iako je Schumacher heroj broj jedan autoru ovog teksta, progutao je bezbroj knedli da bi napisao ovaj tekst. Prošlo je 25 godina od Ayrtonove smrti. Njegov duh i dalje živi u nama. Svima nama koji ga čuvamo od zaborava.

Senna sempre!

18:09 | Apr 30, 2019

KOMENTARI (0)