Prvi električni touring automobil u historiji
Odbrojavanje do premijernog nastupa Cupra e-Racera, prvog električnog touring automobila na svijetu u novoformiranom ETCR šampionatu je počelo. Trkaće odjeljenje španskog brenda neprestano radi na razvoju automobila za ovaj šampionat, izlažući ga ekstremnim uslovima prilikom temeljitog testnog programa. Iako se kružne trke nikada ne voze u zimskim uslovima, kao jedan od najtežih testova, e-Racer je testiran čak i po snijegu i ledu, a na njega su montirane posebne gume sa spajkovima kako bi prijanjanje uopšte bilo moguće. Čast da testiraju ovaj automobil u surovim uslovima na skijalištu u Andori imali su Jordi Gene i Xavi Serra.
Koliko je bilo izazovno adaptirati automobil za ovako niske temperature?
Gene: Bilo je zapravo veoma lako. Ključna stavka kod električnih automobila je upravljanje temperaturom. Ovaj automobil ima mnogo snage, ali shodno tome, baterije se mnogo griju, za razliku od motora. Kako smo testirali po veoma niskim temperaturama, to je imalo izuzetno povoljan efekat hlađenja na baterije.
Serra: Najveći izazov je bilo upravljati vremenom punjenja. e-Racer je opremljen sa 450 kg baterija, što je isto kao da na jedno mjesto priključite 9.000 mobilnih telefona istovremeno. Izbor energije se sastoji od 23 panela, a svaki od tih panela ima 264 ćelije. Kada se baterije isprazne, morate sačekati da se ohlade kako biste ih ponovo napunili. Zahvaljujući hladnoći, proces punjenja je bio mnogo brži.
Koje modifikacije su morale biti izvršene na e-Raceru kako bi bio prilagođen ovim uslovima?
Serra: e-Racerovo prirodno okruženje su asfaltne trkaće piste. Samim tim morali smo ga detaljno prilagoditi snijegu. Bio je potreban veći klirens jer podloga nije svuda ista. U ovom slučaju, automobil je odignut dodatnih 20 mm i rezultat je bio zadivljujući. Prikupili smo veoma zanimljive informacije koje bi se mogle iskoristiti za unaprijeđenje automobila.
Da li ste primjetili promjenu u prijanjanju guma?
Gene: Naravno, razlika je ogromna, ali je osjećate na prai način. Osim što smo odigli automobil, takođe smo montirali i gume sa spajkovima jer su u ovim uslovima slikovi beskorisni. Svaka guma je imala 420 spajkova koji su pružali zadovoljavajući nivo gripa i automobil se vozio savršeno.
S kojim izazovima ste se susreli osim niskih temperatura?
Serra: Na ovako niskim temperaturama, vozili smo zapravo po 10 cm debelom snijegu, a samo tanki sloj snijega prekrivao je ledenu podlogu. Prilikom svakog punjenja smo morali da uklonimo naslage leda ispod automobila. Sve je to zapravo dio preventivnog održavanja automobila.
Kako biste opisali performanse automobila nakon ovog testa?
Serra: Uistinu smo impresionirani kako se automobil prilagodio ovim uslovima. Zaista možemo mnogo očekivati od njega. Iako je dizajniran i stvoren za trkanje na asfaltnim pistama, shvatili smo da se itekako lako adaptira na sve uslove.
Gene: Ovo je tip testa koji je izuzetno bitan za razvoj e-Racera. Elektrifikacija automobila napreduje velikom brzinom. Započeli smo ovaj projekat prije godinu dana i do sada smo iskoristili brojne stvari koje smo znali od prije, međutim konstantno učimo i otkrivamo nove stvari. Performanse automobila su nas iznenadile u pozitivnom smislu. Veoma je lagan za upravljanje, zabavan, ali i jako brz. Testiranje sistema kao što je kontrola proklizavanja dalo nam je mnogo korisnih informacija za nastavak razvoja e-Racera.
Da li je automobil spreman za novu trkaću seriju, ETCR?
Serra: Ovaj automobil stvara mnogo energije i radimo na tome da tu energiju iskoristimo na najbolji mogući način kako bi postizao najbolja moguća vremena. Cilj je proći prvi kroz cilj 2020. godine kada po prvi put nastupimo u novom ETCR šampionatu. Učešćem u ovom šampionatu želimo demonstrirati brzinu i efikasnost e-Racera, a sve to na jedan ekološki čist način.