VIJESTI / AKTUELNOSTI

VREMEPLOV: Kako je nastao hot hatch? (1.dio)

mini

Mini Cooper (1961)

bmw

BMW 2000 tii Touring (1971)

simca

Simca 1100 Ti (1973)

renault

Renault 5 Alpine

volkswagen

Volkswagen Golf GTI (1976)

Svi smo čuli za njih, a da li znamo odakle je sve krenulo

 

Svakoga dana slušamo statistiku o broju oboljelih od korona virusa, čitamo o smrtnim slučajevima, zatrpavaju nas crnim prognozama, plaše nas ekonomskim krahom. Isključimo se iz svega toga i krenimo u putovanje kroz vrijeme. Vratimo se nekoliko decenija unazad i prisjetimo se kako su nastali hot hatch automobili.

 

Gotovo da ne postoji osoba koja je imuna na male gradske automobile koji su već fabrički „nabrijani“ i inspirisani sportskim automobilima. Oni vas na prvu osvajaju svojim šarmom, a kada sjednete za njihov volan te pred vas serviraju sav raskoš svog potencijala, naprosto vas osvoje za cijeli život. Ko se prvi dosjetio da kreira mali sportski automobil i osvoji naša srca za sva vremena? Postoji nekoliko teorija.

 

1961. godine predstavljen je Mini Cooper, prvi mali performantni automobil koji je imao prednji pogon i motor smješten naprijed, tzv. FF layout. Iako je automobil bio vizuelno sličan „hatchback“ modelima, on nije u potpunosti zadovoljavao kriterije da bi bio smatran hatchback automobilom. Deset godina kasnije, 1971. godine, BMW je predstavio model 2000 tii Touring. Pojedini entuzijasti smatraju ovaj bavarski automobil prvim hatchbackom na svijetu, međutim, model koji se zvanično vodi kao prvi hot hatch automobil je Simca 1100 Ti.

 

Simca 1100 Ti je automobil nastao na temeljima standardne verzije automobila, a po čemu se razlikovao Ti model? Snaga motora je podignuta za 40% i iznosila je 82 KS što je ovom automobilu donijelo maksimalnu brzinu od 169 km/h. Od ostalih nadogradnji, 1100 Ti je dobio prednje disk kočnice, zadnji spojler i aluminijske felge. Ipak, ni Simca 1100 Ti nije doživjela veliku slavu kao modeli koji su stigli 1976. godine.

 

Tržište kompaktnih automobila je postalo zanimljivije kada su Renault i Volkswagen predstavili svoje adute. Na tržište su stigli Volkswagen Golf prve generacije i Renault 5. Upravo su ova dva automobila dobili svoje sportske izvedbe koje mnogi pamte kao pionire ovog segmenta. Renault 5 Alpine je trasirao put svom slavnijem nasljedniku koji je nastao iz specifičnih razloga, a s njim ćemo se upoznati nešto kasnije. „Petarda“ s Alpine oznakom je pod haubom imala 1.4 benzinski motor uparen sa petostepenim manuelnim mjenjačem. Automobil je razvijao impresivne 93 KS što je za to vrijeme bila „opasna“ cifra.

 

Najslavniji hot hatch koji je ikada proizveden je Volkswagen Golf GTI. Upravo je ovaj „snagator“ iz Volfsburga pokrenuo revoluciju i označio početak kontinuiranog napretka i razvoja ovih automobila. Golf GTI prve generacije je koristio do tada neviđeno snažan motor u tako malom automobilu. Radilo se o 1.6 motoru od 110 KS i 140 Nm obrtnog momenta, a ukupna masa automobila je iznosila svega 810 kg. „Kec“ GTI je jurio do 182 km/h što je u to doba bilo munjevito brzo. Svjesno ili ne, Volkswagen je kreirao „kult“ automobila, a konkurenciji je zadao ozbiljnu zadaću.

 

Peugeot, Ford, Opel i Renault su spremali svoje odgovore, dok se u WRC šampionatu spremala promjena pravila koja će kasnije iznjedriti nove zvijezde. Pored hot hatch automobila, dobićemo neki novi nivo performansi koji je određene modele izdvojio iznad ostalih. Šta se dešavalo dalje? Otkrivamo u drugom dijelu!

14:57 | Apr 2, 2020

KOMENTARI (0)