VIJESTI / AKTUELNOSTI

VREMEPLOV: Kako je nastao hot hatch? (2.dio)

opel

Opel Kadett GSi

renault

Renault Clio Williams

peugeot

Peugeot 205 GTI

volkswagen

Volkswagen Golf Rallye

honda

Honda Civic Type R

lancia

Lancia Delta S4 Stradale

Nastavak priče o slavnim sportskim kompaktima

 

U prvom dijelu ove mini serije tekstova, upoznali smo se sa korijenima hot hatch automobila. Otkrili smo kako su oni nastali te ko je prvi postavio standarde i trasirao put ka ekspanziji ovog segmenta koji je u '80-im i '90-im godinama prošlog vijeka doživio vrhunac slave i učvrstio svoje mjesto na tržištu.

 

Lude osamdesete uz Grupu B

Početkom '80-ih godina prošlog vijeka, FIA, krovna automobilistička organizacija je predstavila novu specifikaciju automobila za WRC šampionat. Grupa B je bila set pravila koja su podigla standarde u svjetskom reliju na najviši nivo do tada. Da bi jedan automobil dobio homologaciju za Grupu B, proizvođač je morao praviti napraviti minimalno 200 cestovnih primjeraka tog modela. Kako je FIA ostavila veliku slobodu pri interpretaciji pravila, uskoro smo dobili visokoperformantne verzije reli zvijeri. Tako smo na ulicama, dosta rijetko, ipak imali priliku da vidimo Lanciu Deltu S4 Stradale, MG Metro 6R4, Renault 5 GT Turbo, kao i Peugeot 205 T16. Ako uporedimo Peugeot 205 GTi i 205 T16, možemo reći da je 205 GTi bio pravi „hot hatch“, dok je 205 T16 pripadao nekoj višoj klasi koju danas nazivamo „hyper hatch“.

 

Nakon tragedije na Reliju Korzika 1986. godine kada je poginuo Henri Toivonen i njegov suvozač Sergio Cresto, Grupa B je ugašena, a sa njom je i zapečaćena sudbina „hyper hatch“ automobila. Da li je?

 

Nova reli pravila – novi brutalni automobili

Iako je Grupa B otišla u historiju, te su na scenu stupila neka nova, znatno blaža pravila, cestovni automobili nisu izgubili žestinu. Zahvaljujući Grupi A, dobili smo neke od najboljih automobila u historiji. Ne mislimo pri tom na pouzdanost, na ekonomičnost, na praktičnost, niti na bilo koju „racionalnu“ osobinu. Mislimo prvenstveno na vozački užitak i performanse. U vatri WRC šampionata, isklesana je Lancia Delta Integrale – reli kraljica koju svi poštuju i dive joj se, čak tri decenije nakon njenog odlaska u „penziju“. Pored nje, stigao je Ford Escort Cosworth, koji je takođe pripadao „hyper hatch“ automobilima. U oba slučaja, automobile je pokretao snažni turbo motor koji je snagu slao na sva četiri točka. Tu su se smjestili i Nissan Pulsar GTI-R i Volkswagen Golf G60 Rallye.

 

Najveće zvijezde? Svi su zvijezde i svi imaju svoju priču

Kada bi nekoga pitali koji je najslavniji hot hatch automobil iz zlatnog perioda 1980-ih i 1990-ih, došlo bi do velike, beskonačne diskusije. Da li je to bio Volkswagen Golf GTI druge generacije, Peugeot 205 GTi, Renault 5 Turbo, Opel Kadett GSi, Fiat Ritmo Abarth 130 TC, Ford Fiesta XR2, Citroen AX GT, Suzuki Swift GTi, Renault Clio Williams, Peugeot 106 Rallye, Honda Civic Type R... I tako u nedogled. Lista je preduga da bismo spomenuli svaki od njih.

 

Sigurno je da su najveći uspjeh postigli Volkswagen i Renault koji i dalje u svojoj ponudi imaju sportske kompakte, a ako se sjetimo, upravo oni su pokrenuli revoluciju u hot hatch segmentu. Golf GTI i Megane R.S. su prisutni i dalje, kao i Polo GTI i Clio R.S. Međutim, njima se pridružila i Honda, proizvođač čiji je prvi hot hatch stigao krajem '90-ih. Aktuelni Civic Type R mnogi smatraju najboljim hot hatch automobilom u ovom momentu, a tome u prilog idu brojni rekordi koje je ovaj automobil držao, sve dok Renault nije odlučio da iz svog Meganea R.S. Trophy izbaci sjedišta i ubaci slovo R u naziv i kupcima ponudi gotovo spreman trkaći automobil.

 

U trci za performansama i rekordima, hot hatch automobili su dostigli nevjerovatan nivo performansi, ali čini nam se da su počeli gubiti svoj pravi smjer. U završnom dijelu koji dolazi naredne sedmice, analiziraćemo hot hatch automobile današnjice i razmisliti koji su automobili zapravo i dalje pravi hot hatch automobili, a koji su već prerasli u nešto sasvim drugo.

11:06 | Apr 12, 2020

KOMENTARI (0)